İndirimsiz ve İndirimli Ürün Satışına ve Reklamlarına Düzenleme Getirildi
Özellikle son yıllarda artan Üstü Çizili Fiyat Kullanımı noktasındaki düzensizliğin önüne geçilebilmesi adına İndirimli Ürün Satışına ve İndirimli Ürün Reklamlarına devlet tarafından bazı düzenlemeler getirildi.
Bu düzenlemeler ile birlikte normalde 100 TL’den satılan bir ürünün fiyatı 200 TL olarak gösterilerek sonrasında %50 indirimle 100 TL olarak satışa çıkarılmış gibi gösterilmesi satıcılara ciddi ceza kalemleri olarak dönecek.
Bu kapsamda İndirimsiz Fiyat – İndirimli Fiyat seçeneklerinin düzenlemesi sürecinde firmaların daha dikkatli davranmaları, yapılacak olan kontrollerde ise gerek Önceki Fiyat gerekse de İndirimli Fiyat üzerinden yapılan satışları Fatura ile ispatlamaları gerekebilecektir.
Madde 14 – İndirimli Satış Reklamları
- Bir mal veya hizmete ilişkin indirim yapıldığını gösteren yazılı, sesli veya görsel herhangi bir ibarenin yer aldığı reklamlarda; indirimli satışın başlangıç ve bitiş tarihleri ile indirimli olarak satışa sunulan mal veya hizmetin miktarı sınırlı ise bu miktarın açık ve anlaşılır bir biçimde belirtilmesi zorunludur.
- İndirimli satış reklamlarında, hangi mal veya hizmetlerin indirimli satışa konu edileceği veya ne kadar indirim uygulanacağı hususlarında anlam karışıklığına yol açarak tüketicileri yanıltabilecek veya gerçekte olduğundan daha fazla indirim uygulanıyormuş izlenimi oluşturacak ifade veya görüntülere yer verilemez.
- Yapılan indirimin miktarı veya oranı hesaplanırken, indirimli fiyattan bir önceki fiyat esas alınır.
- İndirimli satışa konu edilen mal veya hizmetlerin indirimden önceki fiyattan daha düşük fiyatla satışa sunulduğunun ispatı reklam verene aittir.
İndirimli Satış Fiyatı Belirlerken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Gerek kendi sitemize gerek mağazada gerekse de pazaryerleri üzerinden İndirimsiz – İndirimli fiyatları belirlerken artık bazı detaylara dikkat etmemiz gerekecek.
Bu kapsamda ürünlerinizin fiyatını belirlerken;
- Üzeri çizili fiyat, indirimli fiyattan bir önceki fiyat olmalıdır.
- Üzeri çizili fiyat için rastgele bir tutar girilmemelidir.
- Ürünlerin indirimli fiyatlarına ilişkin ispat yükü satıcıya ait olmaktadır.
- Talep edilmesi halinde belirtilen üzeri çizili fiyata ilişkin kayıtların belgelendirilmesi süreci yetkili kurumlara yapıla bilinmelidir.
Bu mevzuatla birlikte ürünlerin normal satılması gereken fiyattan daha yüksek bir fiyata sahip olduğu imajı yaratılarak müşterinin ürünü sanki indirimli olarak alıyormuş yanılgısına kapılması engellenmeye çalışılacak.
Özellikle indirim dönemlerinde Pazaryerleri ve e-Ticaret siteleri üzerinden uygulanan Hayali İndirimlerin de önüne geçilmeye çalışılmış olacak.
Tabi ki bu sürecin ne denli takip edileceği, ilgili cezaların nasıl kesileceği, kesilen cezaların boyutlarının ne olacağı gibi birçok konu şu aşamada net bir şekilde kamuoyu ile paylaşılmış durumda değil.
Ancak özellikle Pazaryeri Siteleri satıcılarına son dönemde bu süreçle alakalı sık sık bilgilendirme mesajları atarak tüm sorumluluğun satıcıda olduğunu, bu bilgi ışığında fiyatlandırma yapmaları gerektiğini iletiyorlar.