Pazaryerleri üzerinden satış yapan birçok satıcı Kar – Zarar hesaplamasını iyi yapamadığı için uzun vadede ciddi zararlar ile karşılaşmaktadır.
Bu yazımızda Pazaryerleri üzerinden satış yapanlar için Kar – Zarar Hesaplaması nasıl yapılır?, Ürünü satışa sunmadan önce maliyete eklemeniz gereken rakamlar nelerdir? gibi konularda bilgi vermeye çalışıyor olacağız.
Vereceğimiz bilgilerin dönemsel olarak, pazaryeri sözleşmelerinde yapılan değişikliklere bağlı olarak değişmesi söz konusudur. Elimizden geldiğince Güncel tutmaya çalışıyor olacağız.
Pazaryerinden Satış Yaparken Dikkate Alınacak Gider Kalemleri
Pazaryerlerinde satışa başlamadan önce dikkate almanız Maliyet Kalemlerini kısaca bir sıralayalım. Sonrasında bu kalemlerin üstünden tek tek geçiyor olacağız.
Bu kalemleri,
- Mağaza Üyelik – Paket Ücreti
- Pazaryeri Kategori Komisyonu / Ek Komisyonlar
- Pazaryeri Anlaşmalı Kargo veya Kendi Anlaşmanız Dahilinde Kargo Ücretleri
- Paketleme Maliyetleri – Fatura Maliyetleri – Hediye Ürün Maliyetleri
- İade – İptal – Değişim Maliyetleri
- KDV – Gelir Vergisi Maliyetleri
Mağaza Üyelik ve Paket Ücretleri
Şuan Türkiye’de aktif olarak ciddi rakamlara ulaşan Trendyol, HepsiBurada, N11, Amazon, GittiGidiyor, Alınıyor, ePTTAvm vb. sitelerde hâlihazırda Mağaza Giriş Ücreti veya Aylık Paket Ücreti alınmıyor.
GittiGidiyor kısa süre öncesine kadar Aylık Paket satışı yaparken o da bu süreçten vaz geçti ve rakipleri gibi Ücretsiz Üyelik sistemine dâhil oldu.
Amazon Türkiye ise 99 TL olan ücretini Türkiye pazaryeri için almıyor. İlerde gücü artınca, satışlar yükselince bu rakamı almaya başlar mı yoksa satıcılardan bu rakamı hiç tahsil etmez mi onu zaman gösterecek.
Bu sebeple bu Gider Kalemini 0 TL olarak ele alıyoruz.
Pazaryeri Kategori Komisyonları ve Ek Komisyonlar
Pazaryerlerinde satıcıları en fazla zorlayan gider kalemi %30’ları bulan Komisyon Maliyetleridir hiç kuşkusuz.
Kategoriye ve pazaryerine göre %5 ile %30 seviyeleri arasında değişen Kategori Komisyon Oranları her satışınızdan tahsil edilen bir Pazaryeri Kira Bedeli olarak ele alınabilir.
Bunun dışında bazı pazaryerlerinde bu komisyona ek olarak Reklam Gider Bedeli vs. adı altında %1 – %5 oranlarında Ek Komisyon Kesintileri de yapılabilmektedir.
Yine aynı şekilde birçok pazaryeri Komisyon Oranlarını KDV Dahil olarak kesiyor olsa da bazı pazaryerlerinde sizden %10 Komisyon kesilirken kesilen bedel için +%18 KDV kesintisi de yansıtılabilmektedir.
Bu kalemi örnek hesaplama tablosuna ekliyor olacağız.
Pazaryeri veya Kendi Anlaşmanız İle Kargo Ücretleri
En büyük maliyetlerden birisi, özellikle uygun fiyatlı ürünlerde ve büyük desiye sahip ürünlerde elbette ki Kargo maliyetleridir.
Genellikle Pazaryerleri kargo firmaları ile anlaşarak Sistem Üzerinden size bazı Anlaşmalı Kargo Ücretleri sunabilmektedirler. Aynı şekilde dilerseniz siz de Kargo Anlaşmanız ile ürün gönderimleri yapabilirsiniz.
Gerek Pazaryeri Anlaşmaları gerekse de Sizin Anlaşmalarınızda kargo ücreti olarak listelenen rakamlar Büyük Çoğunlukla KDV Hariç Rakamlardır. Hatta bazı firmaların Özel İletişim Vergisini bile daha sonradan yansıttıklarını görebiliyoruz.
Bu sebeple de Trendyol – HepsiBurada – N11 – GittiGidiyor gibi firmaların sitelerinde bulunan Anlaşmalı Kargo Bedellerini incelerken rakamların üzerine %18 KDV Eklemeyi unutmayın.
Ek olarak Trendyol ve HepsiBurada 30 TL Altı – 30 TL üstü şeklinde iki farklı kargo süreci işletmektedir. Bu noktada 30 TL altında Kargo Ücreti Alıcıdan Tahsil Edilir gibi görünse de Satıcıdan da pazaryerine göre 4.5 TL – 5.5 TL arasında bir Kargo Bedeli kesintisi yapılmaktadır. Bunu da hesaplara katmanız gerek.
Paketleme – Fatura – Hediye Ürün Maliyetleri
Genellikle göz ardı edilen ancak düşük kar marjlı ürünlerde ciddi bir maliyet kalemi olan Paketleme Maliyetleri ve Fatura Maliyetlerini de hesaplamalara katmak gerek.
Örneğin sattığınız ürünü hazır bir kutuya koyuyorsanız 50 Kuruş – 1 TL arasında bir Kutu Maliyeti, yine Fatura kestiğinizde Kağıt – Yazıcı veya e-Arşiv Fatura maliyeti de ortaya çıkacaktır.
Eğer 3-5 TL’lik kar oranları ile satış yapıyorsanız bu maliyetleri de listeye eklemek zorundasınız demektir.
İade – İptal – Değişim Maliyetleri
Genellikle satıcılar tarafından Maliyet Hesabına dahil edilmeyen ve firmalara ciddi zararlar doğuran bir maliyet kalemidir.
Pazaryerleri özellikle Müşterilere Şirin Görünebilmek adına gelen iade taleplerini sorgulamadan kabul ederler. İade alınması söz konusu olmayan İç Çamaşırı, Maske ve Kişisel Ürünler bile iade sisteminde otomatik olarak size geri gelebilir.
Bu ve bu gibi durumlarda Kargo Bedellerinin satıcıdan tahsil ediliyor olması ciddi bir Maliyet Kaleminin doğması anlamına gelmektedir.
Örneğin sattığınız bir ürün hiç teslim olmadan geri gelirse genellikle Gidiş Kargosu sizden, Dönüşte sisteme işleyen %50’lik ödeme de pazaryeri tarafından karşılanır.
Ürün gider ve müşteri iade ederse bu durumda Gidiş Kargosu + Geliş Kargosu sizden tahsil edilir. Gelen iadeye itiraz ederseniz ve kabul edilirse yeniden gidiş kargosu Pazaryeri tarafından karşılanır.
Genel olarak şu şekilde tablo haline getirebiliriz.
Ürün Müşteriye Gitti, Teslim Olmadan Geri Geldi
- Gidiş Kargosu SATICIDAN Alınır. (Örneğin 15 TL)
- İade Kargosu PAZARYERİ Tarafından Karşılanır. (%50’si 5 TL)
- Sipariş İPTAL olur, Tüm Bedel Müşteriye Aktarılır.
Zararınız 15 TL. Satışınız iptal olacağı için satıştan karınız yok.
Ürün Müşteriye Gitti, Teslim Oldu, İade Gönderildi
- Gidiş Kargosu SATICIDAN Alınır. (Örneğin 15 TL)
- İade Kargosu SATICIDAN Alınır. (Örneğin 15 TL)
- Sipariş İPTAL olur, Tüm Bedel Müşteriye Aktarılır veya Ürün Yeniden Müşteriye Kargolanır.
Bu noktada İadeyi Onaylarsanız Zararınız 30 TL. Satışınız iptal olacağı için satıştan karınız yok.
İadeyi redderseniz ve pazaryeri buna onay verirse GİDİŞ kargosunu Pazaryeri öder. Ama bu çok nadiren olan bir durumdur.
Bu durumda Zararınız 30 TL. Satışınız devam edeceği için satıştan gelecek ödeme hesabınıza yatar.
Müşteri YENİDEN İADE talebi oluşturup ürünü gönderirse +15 TL daha İADE Kargo Bedeli size yansır. Ve bu silsile bu şekilde devam edebilir.
Ancak genellikle bu durumda Pazaryeri İadeyi Onaylamaktadır. Her seferinde de Genel Söylem MÜŞTERİ MEMNUNİYETİ adına olmaktadır.
Burada bir ekleme daha yapayım. Eğer müşteri Hatalı ürün – Eksik Ürün vs. gibi bir sebeple iade ederse Bazı Pazaryerlerinde CEZA FATURASI kesilir adınıza. Ek bir maliyet kalemi olarak ele alabilirsiniz.
İade – Değişim veya İptal Maliyetleri genellikle Kar Zarar Hesaplamasına eklenmez. Ancak ayda 1.000 ürün satan ve 100 adet İade alan bir Pazaryeri Satıcısı ürün başına 10 TL kazanç elde edebiliyor ise 1000 üründen doğacak 10.000 TL lik kazancın yanında 100 üründen doğacak 3.000 TL Kargo Maliyetlerini de hesaplaması gerekecektir.
Kaldı ki 100 Satışta 1 İade İade oldukça iyi bir rakamdır. Tekstil ve Ayakkabı gibi ürün gruplarında bu oranlar %30 – %40 seviyelerine dahi çıkabilmektedir.
KDV ve Gelir Vergisi Maliyetleri
Ürünleri alırken FATURALI aldığınızı varsayıyorum. Bu durumda Ürün Alım Maliyeti için KDV Ödemiş olacaksınız. Komisyon ve Kargo Bedelleri için de KDV Ödemiş olacaksınız.
Geriye kalan KAR oranı üzerinden ise KDV Ödemeniz ve yılsonu çıkarsa Gelir Vergisi Ödemesi yapmanız gerekecektir.
KDV’si 0 olan ürün gruplarında bu pek sorun olmasa da %8 veya %18 olan gruplarda ciddi bir maliyet kalemi anlamına gelmektedir KDV oranları.
Pazaryerleri İçin Kar Zarar Hesaplamanın Kolay Yöntemi
Bu işi Excel üzerinden tablolar yaparak yapabilirsiniz. Elinizin altında bir Hesaplama Tablosu olur, Ürün Maliyeti – Komisyon Oranı – Paketleme Maliyetleri vs ekleyerek kolaylıkla Kar Zarar Hesabı yapabilirsiniz.
Ben onlarla uğraşamam derseniz https://users.nesatilir.com/N11-Gittigidiyor-Hepsiburada-Trendyol-Komisyon-Hesaplama sitesi veya benzer siteler üzerinden de Kar / Zarar Hesaplaması yapabilirsiniz.
Uzunca bir Kar Zarar hesaplaması yapmak isterseniz;
- KDV Dahil olarak ÜRÜN Maliyeti
- KDV Dahil olarak Pazaryeri Komisyon Kesintisini
- KDV Dahil olarak Kargo Giderini
- KDV Dahil olarak Paketleme – Fatura – hediye Ürün Maliyetini toplayacak,
- Trendyol üzerinden ürünü Sattığı Fiyattan bu rakamı düşecek.
- Çıkan Rakamdan Ortalama İade Oranına göre İade – İptal Maliyetlerini Düşecek,
- Çıkan orandan da KDV Maliyetini düşerek KAZANCINI bulabilecektir.
Örneğin 100 TL’lik bir ürünümüz olsun. Komisyonu %20, Kargosu KDV Dahil 15 TL, Geliş Maliyeti KDV Dahil 25 TL, Paketleme Maliyeti KDV Dahil 1 TL olsun. Her 100 satışta da 5 tane İade veya Teslim Edilememe adedi olsun.
100 TL’lik 1 Ürün satışı için;
- 25 TL ürün maliyetimiz,
- 20 TL Komisyon Giderimiz,
- 15 TL Kargo Giderimiz,
- 1 TL Fatura vs. Giderimiz Oluşmuş Durumda.
Yani Toplam Maliyet 61 TL
100 ürün sattığımızda Kasaya Giren 10.000 TL, Kasadan Çıkan 6.100 TL
100 Satıştan 5 adet İade demiştik. Gidiş 15 Geliş 15 diyelim. Karşıdaki kargo şubesi desiyi yüksek yazarsa bu eklenir rakama ama biz en ideal senaryoda ilerleyelim. 30 TL * 5 iade 150 TL yaptı.
5 satışın iade dönmesi sonrası 10.000 TL’lik rakamdan da Masraflardan da 5 ürünü düşmek gerek. Ürünler SAĞLAM geldi ise sorun yok. Onlar tekrar satışa gireceği için hesabı karıştırmaya gerek yok. Ancak ürünler Tekrar Satılabilir konumda değil ise bu durumda 100 TL’lik satış rakamını ve 25 TL’lik Ürün Maliyetini de kar marjınızdan düşmeniz gerekecek. Çünkü hem 25 TL’lik ürün ÇÖP oldu hem de 100 TL’lik ödeme müşteriye geri gitti. Komisyon hesabınıza iade edildi, Gidiş Geliş kargosu size Hediye edildi.
İyimser senaryoda ürünlerin yeniden satıldığını düşünelim Maliyet İadeler ile birlikte 6.250 TL, Gelen para 10.000 TL. Cepte kalan 3,750 TL. %18 KDV var. 3,750 TL’de %18 KDV oranı 675 TL.
Yani ayda 100 Adet, 100 TL’den ürün satarak, Ayın sonunda ortalama 3.075 TL’lik bir Kazanç Elde ettik.
Ve hesaplamada her şeyi tekrar söylüyorum İYİMSER bir senaryoda ele aldık.
Özellikle İade Oranlarının %5 seviyesinden %20 seviyesine çıkması gibi bir durumda İade Kargo Maliyetiniz 30 TL * 20 olacaktır. Ürünlerden 5 tanesi ise Yeniden Satılamaz konuma düştü ise + Maliyetiniz 5 * 25 TL olacak, gelen rakamdan da 5 * 100 TL düşmeniz gerekecek.
Bu durumda 10.000 TL değil 9.500 TL Getiri, 6.250 TL değil 7.000 TL Maliyet doğacaktır. KDV düşülmemiş kazancınız ise otomatik olarak 3.750 TL’den 2.500 TL seviyesine, KDV sonrası ise Net Kar 2.000 TL seviyesine düşecektir.
Pazaryerlerinde Daha Fazla Kazanç Elde Etmek İçin Ne Yapmalıyım?
Bunu aslında Maddeler Halinde yazmak daha mantıklı olacaktır.
- Rekabetin Yüksek, Kar Marjının Düşük Olduğu Ürün Gruplarına Girmeyin,
- Rakiplerle Fiyat Düşürme Kavgasına Girmek Yerine Hizmet Kalitenizi Arttırmak Üzerine Odaklanın,
- İade Oranlarını Düşürmek Adına Doğru Bilgi – Gerçek Fotoğraf Kullanın,
- Kampanyaları Takip Edin,
- Hesaplamalarınızı Doğru Yapın, Tüm Etmenleri Hesaba Katmayı Unutmayın,
- Pazardaki Boşlukları İyi Görün, Bu Alanlarda Kendi Markanızla Rekabete Girişin,
- Bodoslama e-Ticarete ve Özellikle Pazaryerlerine Giriş Yapmayın, Öğrenerek İlerleyin,
- Pazaryeri Dışında Kesinlikle Kendi e-Ticaret Sitenizi Kurgulayın, Sitenizi Sahipsiz Bırakmayın.
[…] firması o dönemlerde tıpkı Trendyol kanadında yaşanan dönüşüm gibi bir dönüşümün içerisine girse ve Kliksa operasyonunu […]